Projects Oosteroever Interior Versluys Newsroom Contact
Sales Office & Showroom Oosteroever
Hendrik Baelskaai 12a, 8400 Oostende

T +32 (0)59 51 11 15
M info@groepversluys.be
nl / fr / en

Topchocolatier Olivier Willems opent zijn deuren op Oosteroever - kopie

13 January 2023
Bart KBC kunst 01

Dresen optiek verhuist eind dit jaar naar de nieuwe stadswijk Oosteroever in Oostende



“Dit project vormde een uitdaging maar ook een luxe. Voor dit project bestonden al plannen die vrij concreet waren. Versluys had al grotendeels bepaald hoeveel appartementen met welke oppervlaktes er zouden komen, en ook de indeling van die ruimtes lag in grote lijnen al vast." We konden heel experimenteel de gevel en terrassen onderzoeken op vlak van vorm, uitstraling en materialisatie.


Niet bij elk project kan je zo in detail treden tijdens een onderzoek. Heel vaak word je gehinderd door strenge budgeteisen. Die vereisten waren er nu ook wel, maar ze bevonden zich toch in een iets andere grootteorde.”


" De nieuwe woonwijk Oosteroever straalt één en al kwaliteit en innovativiteit uit, twee belangrijke kernwaarden die we ook bij Dresen hoog in het vaandel voeren "



Welke kwaliteiten hebt u als kunstverzamelaar nodig?

-

"Een goede kunstverzamelaar heeft een brede kijk op de wereld. Door een jarenlange ervaring, expertise en een uitgebreid netwerk voelt hij of zij de nieuwe opkomende tendensen nog voor ze zich daadwerkelijk manifesteren. Een multiculturele en progressieve ingesteldheid zijn een absolute must. Een succesvolle kunstverzamelaar laat zich voor een deel leiden door zijn gevoelens maar mag daarbij nooit het zakelijke aspect verliezen waarbij hij steeds de toekomstige en potentiële meerwaarde van zijn aangekochte werken voor ogen moet houden."



Hoe pakt u dit zelf aan (welke bronnen, zelf onderzoeken, adviseur …)?

-

"Een goede band en wisselwerking met galerijen en veilinghuizen is cruciaal. Vooral veilinghuizen zijn hierin heel belangrijk omdat zij bepaalde werken en kunstenaars proactief ondersteunen. De ruggensteun van een bekend en gerenommeerd veilinghuis is zonder enige twijfel primordiaal voor de waarde van een kunstwerk op zowel korte als lange termijn."



Welke evolutie hebt u zelf doorgemaakt van beginnend verzamelaar tot gekend kunstverzamelaar?

-

"Ikzelf ben al op een jonge leeftijd begonnen met het verzamelen van kunst. Enerzijds was ik erdoor gefascineerd en anderzijds zag ik er ook al snel de zakelijke meerwaarde van in. Ook al heb ik nu contacten over de hele wereld, toch blijf ik nog steeds een voorliefde hebben voor onze eigen Belgische kunstenaars zoals James Ensor of René Magritte. Noem het gerust een vorm van chauvinisme en trots. Los hiervan merk ik ook dat onze Belgische kunstenaars de voorbije jaren internationaal aan populariteit hebben gewonnen. België wordt door velen terecht bekeken als een complex land en een land van soms onmogelijke compromissen. Maar België wordt tevens aanzien als een land met een ontembare creativiteit en een overtreffende vorm van surrealisme. Laat deze unieke mix nu net de succesformule zijn waarop onze hedendaagse en vroegere kunstenaars garen spinnen."



Passie is een drijfveer bij verzamelaars. Hoe houdt u die passie onder controle, hebt u tips vanuit eigen ervaringen?

-

‘Heel wat vermogende Belgen hebben inderdaad een passie voor kunst waarbij ze bewust de keuze maken om een deel van hun vermogen te investeren in prachtige objecten en kunstwerken. De gouden regel hierbij is vrij eenvoudig. Investeren in kunst doet u met geld dat u kunt missen. In tegenstelling tot andere investeringen, zoals bijvoorbeeld in aandelen, is kunst niet liquide. Dit wil zeggen dat u kunstwerken niet zomaar snel opnieuw te gelde kunt maken. U kunt uiteraard altijd beslissen om een kunstwerk te verkopen, maar een geroutineerde kunstverzamelaar weet dat de timing en de tijdsgeest hierin bepalend zijn. Net zoals de financiële wereld zeilt ook de kunstwereld op goede en minder goede golfbewegingen. Wie op een rendabele manier kunst wil verhandelen en verzamelen moet zorgen dat hij kan zeilen op de juiste golven. Hiervoor is een diepgaande ervaring en kennis van de kunstmarkt noodzakelijk en meestal ook een gezonde portie geduld."


" Als succesvolle kunstverzamelaar is een diepgaande ervaring en kennis van de kunstmarkt noodzakelijk en meestal ook een gezonde portie geduld. "



Welk kunstwerk is ‘the one that got away’?

-

"In december 2016 heb ik naast het meesterwerk 'Squelette arrêtant masques' van James Ensor gegrepen. Het verhaal achter dit prachtige schilderij tart alle verbeelding. Dit topwerk werd immers jarenlang als verloren beschouwd toen het plots in november 2016 opdook, nota bene dan wel nog in mijn thuisstad Oostende. De gelukkige vinder is in eerste instantie naar het Mu.Zee in Oostende gestapt waar ze het werk initieel als vals bestempelden. Overtuigd dat dit wel degelijk over een écht werk ging is de eigenaar vervolgens naar het veilinghuis Sotheby’s gestapt. Sotheby’s bevestigde al snel de échtheid van het werk en veilde het in Parijs eind 2016 voor een recordbedrag van meer dan 7,3 miljoen euro. Dat dit verloren werk opduikt in de stad Oostende en op één of andere manier dan toch aan mijn neus is voorbij geglipt doet nu nog altijd pijn."



Fort St Pol is onlosmakelijk verbonden met de Belgische kunstgeschiedenis en de collectie van Roger Nellens. Wat vindt u de meest markante herinnering aan deze locatie en de collectie van Roger Nellens?

-

"Naast de vele wereldsterren en prominenten die Fort St Pol bezocht hebben heb ik bijzonder veel waardering voor de uitzonderlijke meesterwerken die in al die jaren, dankzij de familie Nellens, de revue hebben mogen passeren. Spontaan denk ik hierbij aan de uitgebreide Magritte-collectie met enkele exceptionele meesterwerken zoals de iconische ‘Hemelvogel’, voor sommigen beter bekend als de beeldbepalende vogel die de vliegtuigvleugels sierde van onze vroegere nationale luchtvaartmaatschappij Sabena. Ook het masterpiece ‘De intrede van Christus te Brussel' van James Ensor is een werk dat de handen van de familie Nellens heeft gepasseerd en zelfs enkele jaren aan de wanden in het casino van Knokke heeft gepronkt. Vandaag bevindt dit werk zich in Los Angeles waar het behoort tot één van de absolute topstukken van de Getty Foundation."

Buro-M



Wat zijn uw plannen voor deze locatie waar kunst én vastgoed samenkomen?

-

"Enkele jaren geleden heb ik het gekende domein Fort St Pol gekocht in Knokke Zoute. Ik koester nog steeds de droom om op een deel van het domein een privé bezoekerscentrum te openen waar ik een deel van mijn unieke kunstcollectie kan tonen aan het publiek. Ik wil echter niet over één nacht ijs gaan en leg de lat dan ook heel hoog. Voor mij moet het bezoekerscentrum een eigentijdse authenticiteit uitstralen waarbij ik maximaal wil inzetten op een onvergetelijke beleving gekoppeld aan bijvoorbeeld een klein restaurant. Tevens wens ik op het uitgestrekte domein ook mijn privéwoning te bouwen waar ik samen met mijn gezin kan wonen en genieten."



Gegevens, tekst en fotomateriaal mag niet gekopieerd en/of hergebruikt worden zonder de uitdrukkelijke en voorafgaande toestemming van Versluys Groep. Versluys Groep, PR & Marketing - marketing@groepversluys.be
Sales office
Sales Office & Showroom Oosteroever
Hendrik Baelskaai 12a, 8400 Oostende
T +32 (0)59 51 11 15
Headquarters
Versluys HQ
Zandvoordestraat 465, 8400 Oostende
T +32 (0)59 70 89 83
info@groepversluys.be
Sign up for the newsletter